Arno de Jong (Lotto): 'Sponsoring TeamNL staat los van stoppen met Lotto-Jumbo'

Arno de Jong (Lotto): 'Sponsoring TeamNL staat los van stoppen met Lotto-Jumbo'
  • Sponsoring
  • 2 mrt 2018 @ 16:45
  • 24598 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • SportmarketingMerkenInterviewSponsoringOlympische Spelen

De Winterspelen waren een succes. Belangrijk in tijden van sponsorships die vaak kortlopend zijn. Hoe beziet marketingdirecteur Arno de Jong van Nederlandse Loterij het sponsorklimaat? Corporate sponsort hij TeamNL, maar dochter Lotto stapte uit Team Lotto-Jumbo.

De Winterspelen in Pyeongchang waren een groot succes voor TeamNL. Hoe heeft dit voor jullie als sponsor uitgepakt? Heeft jullie sponsorship voldoende rendement opgeleverd? Op welke manieren is dat het beste gelukt?

Arno de Jong, Nederlandse Loterij: ‘Voor Nederlandse Loterij waren de Olympische Spelen een belangrijke aanleiding om ons nieuwe corporate merk onder de aandacht te brengen en onze rol in de sport te benadrukken. Met een jaarlijkse afdracht van meer dan 42 miljoen euro aan NOC*NSF en de bonden en ons sponsorschap van TeamNL zijn we een van de grootste financiers van de Nederlandse sport. En dat allemaal dankzij onze spelers. De combinatie van commercials met Sjinkie Knegt en Bibian Mentel in de hoofdrol, de Nederlandse Loterij-medailletaxi en het medaillealarm heeft goed gewerkt. De bekendheid van ons nieuwe corporate merk Nederlandse Loterij is stevig gegroeid en de associatie met sport gestegen. En dan moeten de Paralympische Spelen nog beginnen!’

Sponsoring heeft het lastig de laatste jaren: schaatssponsoring is vaak een strijd om kortlopende sponsorships en ook TeamNL komt commercieel nog niet helemaal uit de verf (zie ook NRC, 25-02-2018). Welke aanpak heb jij voor ogen om van schaats- en/of Olympische sponsoring een groter succes te maken?

‘Het NRC-stuk is niet helemaal correct. Nederlandse Loterij betaalt wel degelijk additioneel voor TeamNL maar dit terzijde. Ik ben ervan overtuigd dat de koers van TeamNL een juiste is. Een aanpak waarbij NOC*NSF en de bonden samen optrekken waardoor je als partner niet alleen afhankelijk bent van de Spelen maar jaarrond brede zichtbaarheid en activatiemogelijkheden hebt in het sportdomein. Van de Olympische Spelen in Pyeongchang tot het WK Baanwielrennen in Apeldoorn. Het laden van het concept zal echter tijd vragen. Wat het concept overigens nog sterker zal maken is de datakant van de propositie, deze kan verder doorontwikkeld worden waardoor er meer conversie-mogelijkheden worden toegevoegd.’

Betaalt jullie lef om ondanks dit sponsorklimaat mee te doen als Olympische sponsor zich juist daardoor dubbel en dwars uit? Welk advies heb je aan merken die twijfelen om in te stappen?

‘Het TeamNL-concept wordt alleen maar sterker met meer sterke sponsors die mee willen investeren. Dan kunnen meer assets aan de propositie worden toegevoegd en daar profiteren alle sponsors van. TeamNL kan echt een platform worden voor de leidende organisaties van Nederland. Organisaties die geloven in de kracht van sport voor de maatschappij en voor hun merken.’

Hoe verhouden deze ambities met TeamNL zich tot jullie besluit om te stoppen met Team LottoNL-Jumbo?

‘Die twee sponsorships zijn niet een-op-een met elkaar verbonden. TeamNL is een sponsorschap op corporate niveau, Team LottoNL-Jumbo op merkniveau. De sponsorships hebben verschillende doelstellingen.’

Interview: Jeroen Mirck, redacteur van MarketingTribune.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Stichting SponsorRingen