1 op de 3 Nederlanders zegt niet over de juiste digitale vaardigheden te beschikken

1 op de 3 Nederlanders zegt niet over de juiste digitale vaardigheden te beschikken
  • Online
  • 13 apr 2018 @ 13:36
  • 12256 x gelezen
  • Link
  • Redactie Online
  • OnderzoekDigitaal

Meer dan 81 procent van de werkende Nederlanders is van mening dat digitale vaardigheden onontbeerlijk zijn voor hun werk. Toch zegt één op de drie Nederlandse werknemers hier niet in voldoende mate over te beschikken om ook in de toekomst succesvol te zijn.

De vraag om meer kennis over en ervaring met digitale vaardigheden is dan ook hoog. Ondanks deze inzichten, vreest slechts 15 procent van de Nederlanders momenteel voor zijn of haar baan als gevolg van de digitale transformatie. Dit blijkt uit onderzoek dat Salesforce, ‘s werelds marktleider op het gebied van CRM, in de Benelux heeft laten uitvoeren.

Om tijdens de vierde industriële revolutie goed beslagen ten ijs te komen, kijken Nederlandse werknemers daarbij vooral naar hun werkgever als het gaat om passende opleidingen en cursussen. Salesforce ziet het bedrijfsleven, met name de technologiebedrijven, als verantwoordelijke om werknemers gedurende hun gehele carrière gelijke kansen te bieden op de banen van de toekomst.

Blijven bijleren
‘Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst’. Dit credo is meer dan ooit van toepassing voor de snel veranderende arbeidsmarkt. De overheid is mede daarom gestart met de campagne ‘Een leven lang leren’, waarin het Nederlanders stimuleert zich te blijven verdiepen in nieuwe ontwikkelingen. Dit geldt in het bijzonder ook voor digitale vaardigheden, zo blijkt uit het onderzoek van Salesforce. Bijna 20 procent van de Nederlandse werknemers is van mening nu niet over de juiste tech vaardigheden te beschikken om hun huidige functie goed uit te kunnen voeren. In België heerst dit gevoel nog meer (32 procent). Bijna 70 procent van de Nederlandse respondenten geeft daarnaast aan over vijf jaar over onvoldoende digitale skills te beschikken om hun huidige functie ook dan nog goed te kunnen vervullen. Bijscholing wordt dan ook door meer dan de helft (64 procent) noodzakelijk geacht. De uitkomsten van dit onderzoek waarin de wens en noodzaak van bijscholing duidelijk wordt, sluiten goed aan bij het initiatief van het kabinet.

Ook Nederland ICT maakt zich sterk voor ‘een leven lang leren’ en werkt aan de versterking van het kennisniveau van Nederlandse medewerkers. “De roep om bijscholing is groot bij Nederlandse werknemers en in het bijzonder bij mensen die werkzaam zijn in de IT”, zegt Lotte de Bruijn, directeur van Nederland ICT. “Salesforce’s oproep aan bedrijven om verantwoordelijkheid te nemen voor continue bijscholing van digitale skills van individuele werknemers, sluit aan bij de visie van Nederland ICT. Het is van groot belang dat we onze kennis blijven bijspijkeren om internationaal een rol van betekenis te kunnen blijven spelen en - belangrijker nog - om ervoor te zorgen dat mensen met plezier en ambitie hun werk kunnen blijven doen.”

Enkele opmerkelijke bevindingen uit het onderzoek:
●  Ruim 81 procent van de Nederlanders legt de verantwoordelijkheid voor opleidingen en bijscholing bij zijn werkgever. Negenendertig procent is van mening dat de overheid hierin een leidende rol moet spelen. Een kleine veertig procent steekt echter de hand in eigen boezem en vindt dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen kennisniveau. Tot slot acht 34 procent zowel zichzelf verantwoordelijk als hun werkgever.

●  In vergelijking met België, valt het op dat Belgen minder inzet verwachten van zijn werkgever (66 procent). Tevens ligt het aandeel Belgen dat zowel werkgever als werknemer verantwoordelijk acht lager (13 procent).

●  Bijna 70 procent van de Nederlanders is echter positief over de mogelijkheden die werkgevers vandaag al bieden. Over de bijscholingsinitiatieven van opleidingsinstituten zoals universiteiten is ruim 72 procent positief en een ruime meerderheid (51 procent) geeft aan de bijdrage die IT-bedrijven, zoals Salesforce leveren, zeer waardevol te vinden. Veertig procent van de werkende Nederlanders verwacht meer van de overheid om burgers klaar te stomen voor het werk van morgen.

●  Bijna 17 procent vreest dat de vierde industriële revolutie ervoor gaat zorgen dat hun huidige baan over tien jaar niet meer bestaat. Belgen schatten de situatie minder rooskleurig in: 27 procent verwacht dat zijn of haar job binnen een decennium verdwenen is.

●  Ruim 46 procent van de Nederlanders is ervan overtuigd dat mens en machine over twintig jaar zij aan zij zullen werken.

Digitale opleidingen
Als het gaat om de motivatie voor bijscholing, geeft zeker 66 procent van de Nederlanders aan dit te willen om up-to-date te blijven en om de kans om overbodig te worden in hun huidige functie te reduceren. Met name de digitale vaardigheden die expertise vereisen van CRM-systemen, interne tools of hoe gebruik te maken van kunstmatige intelligentie (AI), zijn daarbij populair (65 procent).

‘Dit onderzoek geeft duidelijk aan dat Nederlanders vooral naar hun werkgevers kijken voor bijscholing', zegt Renzo Taal, Senior Vice President Northern Europe en Country Leader van Salesforce Nederland. 'Bedrijven doen er daarom goed aan te investeren in hun mensen door hen de juiste tools te bieden om zich verder te ontwikkelen, bijvoorbeeld middels een online leeromgeving zoals Salesforce Trailhead. Dat komt niet alleen het personeel ten goede, maar garandeert ook dat organisaties op de lange termijn competitief blijven in een steeds sneller transformerende wereld.’

Over het onderzoek
Het onderzoek is in maart 2018 in opdracht van Salesforce uitgevoerd door onafhankelijke onderzoeksbureau DirectResearch onder 2.028 werkende mensen in de Benelux: 1.008 respondenten uit Nederland en 1.020 respondenten uit België namen deel.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Marketingfacts