[Interview] Somention gaat Europees met 'hands and brains' propositie

[Interview] Somention gaat Europees met 'hands and brains' propositie
  • Online
  • 21 dec 2017 @ 13:53
  • 12152 x gelezen
  • Link
  • Wout Maas
  • Social MediaInterview
  • 21 dec 2017 @ 13:53
  • 12152 x gelezen
  • Wout Maas

Het social media bureau Somention breidt uit naar Frankrijk, Duitsland, Italië, Engeland en Spanje. Daarvoor heeft het zeven native community managers aangenomen. MarketingTribune spreekt met oprichter Diederik Chevalier onder meer over deze expansie naar het buitenland, de verschuiving van MKB-klanten naar grote spelers, en de onstuitbare opkomst van Instagram.

Wanneer en waarom heeft u Somention opgericht?
Mijn achtergrond is qua studie Bedrijfseconomie en Bedrijfskunde (Amsterdam en Nijenrode) met als afstudeerrichting marketing/communicatie. Na KPN en Motorola (Telecom) heb ik een aantal jaar gewerkt als directeur van een offline bedrijf (grafisch) met klanten als Mexx, Jeep, Mazda en Rolex.
In 2011 ben ik begonnen met Somention omdat er een stijgende behoefte bleek te zijn naar een partij die social media als specialisme ziet. Rotterdam is de standplaats en daar ben ik vanuit huis begonnen. In Rotterdam bevindt zich nog steeds de HQ, maar inmiddels zijn we uitgebreid met een vestiging in Amsterdam en Breda. Die kantoren zijn we gestart omdat we dicht bij de jonge pas-afgestudeerde medewerkers willen zitten. Extra pluspunt is dat de teams daarmee ook dynamisch blijven. We hebben  geen compagnons, maar wel een fantastisch directieteam in operations director Martijn Roskes en client director Charlotte Koeleman.

Wat waren de eerste merken waar u voor werkte? En kunt u wellicht aan de hand van een concrete case kort beschrijven hoe u te werk ging en wat de resultaten waren?
In eerste instantie richtte Somention zich op startups en MKB omdat deze eerder de mogelijkheden van social media zagen. De laatste 2-3 jaar is dat  behoorlijk veranderd en werken we voor klanten als  Bayer, Mars, Pickwick (JDE), Tefal, etcetera. Hoewel we voor ook nog steeds interessante MKB-bedrijven werken, zolang er maar een grote ambitie bij de klant aanwezig is. Het moeilijke van onze case beschrijvingen is dat we bijna altijd voor langere tijd voor klanten werken en samen met deze klant invulling geven aan hun social media strategie. Het zijn dus niet alleen maar campagnes, maar ook aan het invullen van community management. We zijn het verlengde van veel marketing en communicatieafdelingen en zijn daarom wat terughoudend in onze eigen case beschrijvingen.   

Wat is de handtekening die klanten kunnen herkennen in de ‘geïntegreerde digitale marketingstrategie’ die Somention aanbiedt?
Onze hoog opgeleide medewerkers zijn gespecialiseerd in het toevoegen van waarde op het gebied van hands and brains. Dat geldt zowel voor community management/webcare als contentcreatie en contentstrategie. Doordat we de uitvoering doen, kunnen we goed en realistisch adviseren over mogelijkheden en strategie. 

Welke social mediakanalen zet u daar het meest bij in? In dit kader, wint Instagram terrein op Facebook?
Reguliere kanalen worden gebruikt zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. Instagram is zeker upcoming en krijgt een steeds bredere gebruikersgroep. Daarmee is het ook een steeds interessanter kanaal voor zowel B2C als B2B-merken en bedrijven. 

U breidt uw dienstverlening uit naar Duitsland, Engeland, Frankrijk, Spanje en Italië. Waarom specifiek in deze landen?
We hebben deze landen geselecteerd op basis van de klantvraag. Het gaat om native community managers, die de tone of voice van de doelgroep uit het desbetreffende land kunnen uitdragen. We hebben de eerste stappen gezet om mensen aan te nemen uit deze landen en we denken dat we het voorlopig vanuit Nederland goed kunnen managen. Met de cloud en alle mogelijkheden van nu is een kantoor niet altijd meer een vereiste. Wanneer we merken dat de vraag toeneemt zullen we nieuwe vestigingen zeker overwegen.   


Diederik Chevalier 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Marketingfacts