Conceptdenken in packaging design

Conceptdenken in packaging design
  • Food-en-retail
  • 6 mrt 2018 @ 11:46
  • 11929 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
  • WinkelenCreatieMarketing

Conceptdenken wordt gezien als een onmisbare vaardigheid voor ontwerpers, reclamemakers en marcomprofessional. Een goed concept visualiseert en/of verwoordt de essentie van jouw merk, bedrijf of product.

Met andere woorden: focus, wees consistent en creëer eenheid in alles wat je doet, zegt én verpakt.

Het conceptdenken krijgt ook binnen packaging design steeds meer aandacht. Het assortiment verpakkingen is steeds vaker ingericht volgens een duidelijk, consistent stramien. Het totaalplaatje moet kloppen. Dit zorgt voor eenheid en herkenning. Bovendien laat je zien dat je aandacht besteedt aan een mooie geschenkverpakking of unieke foodpresentatie. Iets wat door consumenten zeker wordt gewaardeerd.  

Mismatch
Het volgende voorbeeld toont aan, waarom conceptdenken een belangrijk onderdeel is van packaging: Stel je verkoopt pure, natuurlijke producten, zoals biologische friet of een ambachtelijke burger van 100% puur rundvlees. Straal dit dan ook uit via je verpakkingsassortiment. Kies bijvoorbeeld voor verpakkingen die gemaakt zijn van natuurlijke materialen, zoals ongebleekt kraft, palmblad of hout. Een plastic bordje is in dit geval geen goede match, want dit strookt niet met de natuurlijke beleving. Terecht of niet, de perceptie bij de consument is leading. Houd hier rekening mee.

Eigen signatuur
De verpakking is een uitstekend middel om je merk te laden. Kies daarom altijd voor verpakkingen met een eigen signatuur. Dat hoeft trouwens niet altijd ingewikkeld of duur te zijn. Je kunt natuurlijk kiezen voor een complete eigen lijn bedrukte verpakkingen, maar je kunt ook zelf aan de slag. Gebruik kleuren en materiaalsoorten die passen bij jouw ‘verhaal’. Wees je ervan bewust dat deze aspecten (onbewust) associaties oproepen. Maak het geheel af met een persoonlijk etiket, sticker, sleeve of stempel. Natuurlijk geldt ook in het geval van DIY-packaging: wees consistent en hanteer één duidelijke stijl, anders raken klanten in de war.

Inpakmanual
Het conceptdenken stopt overigens niet bij de inkoop. Integendeel; het gaat er juist om hoe je de materialen uiteindelijk toepast en toont aan de klant. Restaurants werken vaak met richtlijnen voor het dresseren: borden worden opgemaakt volgens een vaste indeling. Retailers kiezen steeds vaker voor een inpakmanual, waarin stap voor stap verschillende inpaktechnieken staan omschreven. Medewerkers leren mooi inpakken (want ook dat blijkt vaak nog een hele klus) en volgens een vast stramien, voor een eenduidige uitstraling.

Ken jij voorbeelden van packaging design, waarbij het conceptdenken sterk vertegenwoordigd is?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Huib Burggraaf

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken