Wat contentmarketeers kunnen leren van The Breakfast Club

Wat contentmarketeers kunnen leren van The Breakfast Club
  • Content
  • 20 mrt 2018 @ 09:31
  • 13723 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • MakersContent

Boekenweek. Ook in 2018 bestaat die nog. Want boeken lezen, doen we nog steeds en dat zullen we getuige de laatste verkoopcijfers ook blijven doen.

Sterker, voor de derde keer op rij hebben we meer boeken gekocht. Mensen houden nou eenmaal van verhalen. Om de wereld beter te begrijpen, vertellen we elkaar al duizenden jaren verhalen. Al vanaf de tijd toen we nog in berenvellen achter buffels aanrenden.

Literatuur maakt mensen ook nog eens empathisch, lees ik vaak. The New School in het tijdschrift Science, een overzichtsstudie in Trends in Cognitieve Sciences: tal van wetenschappers blijven dat roepen. Komt doordat romans worden bevolkt door personages met allerlei laagjes, zeggen ze. En dat vergt inlevingsvermogen van jou als lezer, als je tenminste met hun gedachten wilt meedeinen.

De vraag blijft: lezen empathische mensen niet gewoon meer literatuur? En hoe zit het met de langetermijneffecten van literatuur? Is het inlevingsvermogen van iemand na een week of maand nog steeds hetzelfde?

Maakte minister Ingrid van Engelshoven van OC&W allemaal niks uit. Zij reciteerde zonder schroom uit die wetenschappelijk onderzoeken in Science en Cognitive Sciences, tijdens de opening van het Boekenbal. Boeken maken de mens wijzer en meer invoelend, en daarmee de samenleving leefbaarder.

Heb je daarvoor per se boeken nodig? Als mensen nou eerst gewoon eens naar elkaar zouden luisteren. Naar elkaars verhalen.

Heb ik ooit geleerd van de film The Breakfast Club (1985). Die gaat over vijf leerlingen die als straf een hele zaterdag op school moeten blijven. In de bieb. Om een opstel te schrijven over zichzelf, onder leiding van een leraar. Allison (De Mafkees), Brian (De Nerd), Claire (De Prinses), John (De Crimineel), Andrew (De Atleet): alle vijf zijn totaal verschillend en hebben een vreselijke hekel aan elkaar. Maar kijk, hoe meer ze zichzelf blootgeven, hoe meer persoonlijke verhalen ze over zichzelf vertellen, hoe meer ze ontdekken hoe ze op elkaar lijken, hoe groter hun wederzijds respect.

The Simple Minds deden met ‘Don’t You Forget About Me’ de rest. Literatuur moet je niet groter maken dan het is. Niet nodig ook.

Literatuur is al groots genoeg. Persoonlijke verhalen zijn evenwel nog groter. Een prachtig middel om de waarden en gevoelens van anderen te ontdekken. Vooral in een tijd waarin jongeren minder vaak naar een roman, biografie of lectuur grijpen.

Laat die daarom eens wat vaker met elkaar praten om ze meer invoelend te maken. Leer ze naar elkaars verhalen te luisteren. Om vertrouwen en wederzijds begrip op te bouwen. Om beter te discussiëren, argumenteren en van mening te verschillen. Om jongeren wijzer en meer invoelend, en daarmee de samenleving leefbaarder te maken.

Laat jezelf eens vaker onderdompelen in een persoonlijk verhaal, ‘die magistrale, alleroudste en zeer effectieve vorm van menselijke bevrijding’, aldus Bert Wagendorp afgelopen weekend in de Volkskrant. Te koop in de boekhandel, jazeker, maar ook gewoon gratis, direct om je heen.

 

Door: Cor Hospes

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Platform Content