Nieuwe koers Hart voor de Zaak: 'Eigenlijk waren we altijd al met contentmarketing bezig'

Nieuwe koers Hart voor de Zaak: 'Eigenlijk waren we altijd al met contentmarketing bezig'
  • Content
  • 12 feb 2018 @ 13:13
  • 13530 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • StrategieContent

Ramses Braakman zit niet stil. Al 21 jaar weet hij zich met zijn Leidse bureau Hart Voor De Zaak slim te positioneren tussen de grote(re) steden en nu slaat hij een nieuwe koers in: die van contentmarketing.

In 2005 werd bij Braakman kanker geconstateerd. Na een operatie en behandeling bleek het twee jaar later terug te zijn gekeerd. Inmiddels is hij tien jaar vrij van de ziekte. ‘Sindsdien leef ik in een andere mindset. Hoe clichématig het ook mag klinken: tegenwoordig leef ik echt in het nu. Dat is ook de reden dat ik in maatschappelijke functies actief ben zoals voor de Stichting Vrienden van Xenia, een thuisplek voor jonge mensen met een levensbedreigende, ongeneeslijke ziekte. Het maakt dat ik meer kan relativeren. Er bestaan geen kleine problemen meer, ik denk nu alleen nog in de lange termijn.’ Ook is Braakman voorzitter van de Dutch Basketball League én van de businessclub van Rugbyclub RC Diok Leiden. Hoe weet hij dit alles tijdstechnisch te managen? ‘We hebben het hier bij HVDZ gewoon goed georganiseerd. Mijn taak ligt echt op het vlak van strategie, new business en het begeleiden van de grotere klanten. Daarbij vind ik het prettig om zichtbaar te zijn, ik hou van teamplay. Ben zelf ook jaren actief geweest als basketballer.’

Dat teamplay staat ook bij zijn bureau hoog in het vaandel. ‘We zijn niet een erg directief bureau, doen het echt met z’n allen. Ik vind het belangrijk om jonge mensen aan ons te blijven binden.’ Opvallend bij HVDZ is dan ook het trage verloop. Bewonderenswaardig, zeker in deze tijd van eigenwijze millennials en jobhoppers. ‘Wie hier zijn best doet, kan een hoop verantwoordelijkheid krijgen. Ik haal mensen binnen die anders durven te kijken en waarvan ik zelf ook nog kan leren - ook al zijn het starters. Pluriformiteit komt een team alleen maar ten goede.’

"Waar wij drie jaar geleden dachten: hoeveel werkt blijft er nog over voor onze tekstschrijvers, hebben we die nu meer dan ooit nodig"

Hart Voor De Zaak vaart al enige tijd een nieuwe koers, maar heeft dat nooit daadwerkelijk zo uitgedragen. Tijd om daar verandering in te brengen. ‘Dat is zo’n twee jaar geleden ingegeven. Wat bleek: bij zeven van de tien klantcases zijn we echt met contentmarketing bezig. We willen ons nu dan ook meer positioneren als contentmarketingbureau. Klinkt wellicht als oude wijn in nieuwe zakken, maar het zit wel wezenlijk anders. Als je kijkt naar traditioneel mediaconsumptiegedrag, dan is alles veranderd. Basketball bijvoorbeeld wordt grotendeels op devices - tablet, smartphone - gekeken, nauwelijks meer op tv. En alles wordt steeds beter meetbaar; als bureau moet je nu dus ook meer je best doen om relevant te blijven. Waar wij drie jaar geleden dachten: hoeveel werkt blijft er nog over voor onze tekstschrijvers, hebben we die nu meer dan ooit nodig. Onze creatieven zijn 70 procent van de tijd bezig met contentcreatie en storytelling, zoals met whitepapers, online video, et cetera. Contentmarketing met een strategische, geïntegreerde aanpak, daar draait het nu om.’

Leiden

Hart Voor De Zaak probeert zich daarnaast te onderscheiden op het vlak van contact met de klant. ‘Dat zit ‘m in het simpele feit door iets meer te doen dan de klant verwacht. Dus door proactief te zijn. We hechten veel waarde aan duurrelaties, doen zelden korte projectjes. Veel klanten zitten al bij ons sinds de oprichting in 1996, dat zegt eigenlijk al genoeg.’

Maar HVDZ valt ook op vanwege de locatie. Waarom zit Braakman’s bureau eigenlijk hélemaal in Leiden? ‘Haha, ik ben een geboren en getogen Leidenaar, hoor je dat niet dan? Maar ik begrijp je vraag en daar zit ook heus wel een kern van waarheid in. Leiden brengt een aantal voordelen met zich mee. Wij committeren ons aan het feit dat we een Leids bureau zijn. Ik zeg niet dat we de beste van de stad zijn, maar we zijn wel de grootste en bekendste. Daarbij zijn we strategisch slim gevestigd, zo tussen de grote steden in. Plus de kosten hier zijn simpelweg gunstiger dan wanneer je aan de gracht in Amsterdam zit - waar de klant zijn auto ook nog eens nauwelijks kwijt kan.’

Evengoed is Braakman geregeld in de hoofdstad te vinden, maar niet omdat hij de award-feestjes platloopt. ‘Klopt, vorig jaar was ik wel nog op uitnodiging bij de San Accenten – in Hilversum overigens - waar cabaretier Peter Pannekoek de zaal flink een spiegel wist voor te houden. Het was doodstil in de zaal. Er bleek weinig gevoel voor zelfspot bij de aanwezige bureaudirecteuren. Geestig om te ervaren. Ik vind: als bureau moet je gewoon je stinkende best doen voor klanten, niet voor prijzen. Wij koketteren er in ieder geval niet mee, en daarmee winnen we misschien juist wel aan sympathie.’

 

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune #1


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Platform Content