[interview] Brunel lanceert start-up Pack

[interview] Brunel lanceert start-up Pack
  • B2b
  • 16 apr 2018 @ 13:20
  • 10682 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • Recruitment

Digitalisering, flexibilsering en de zogenaamde gig economy (tijdelijke inhuur van zelfstandige ondernemers); het zijn de trends in recruitment die detacheringsbureau Brunel een klein jaar geleden waarnam. Reden voor Brunel om een start-up te beginnen: Pack.

Karlijn Mutsaerts werd gevraagd of zij de leiding op zich wilde nemen. Waar ligt de marketinguitdaging?

‘Zoals vaker wilde Brunel er snel bij zijn. De boodschap was: we moeten op deze trends inspringen, straks zijn we te laat. En het was de bedoeling dat Brunel er als organisatie zelf ook van kan leren’, zo trapt Mutsaerts af. Het nieuwe platform, gericht op flexibel werk en digital only is in februari live gegaan. Met Pack heeft Mutsaerts gekozen voor studenten als eerste doelgroep, omdat die het meest digital minded zijn. ‘Zij zijn bijvoorbeeld gewend om sollicitaties via de smartphone te regelen. Belangrijk is dat het platform allereerst staat, om zodoende genoeg learnings op te doen en het vliegwiel draaiend te krijgen. In eerste instantie richten we ons dus op studenten, maar op termijn willen we wel uitbouwen naar een bredere doelgroep. We starten in Amsterdam en als we merken dat het goed loopt, willen we ook uitbreiden naar andere studentensteden.’ Pack is als gezegd digital only en wil zich in dat kader onderscheiden op het gebied van user experience. ‘Die moet gewoon fucking awesome zijn. We willen zo simpel mogelijk in gebruik zijn, en dat is nog best een uitdaging gezien alle wet- en regelgeving waaraan we moeten voldoen.’

Employer branding

Brunel is aandeelhouder van Pack, hoewel dat verder geen doel op zich is. ‘Pack zal als merk niet direct de naam Brunel gebruiken; het wordt geen “powered by”. Pack opereert ook meer in het MKB, terwijl Brunel veel voor corporates werkzaam is.’ Evengoed is Pack gunstig voor het merk Brunel, vooral met betrekking tot employer branding. ‘Het maakt medewerkers trots om voor een merk te werken dat dit soort innovatieve initiatieven neerzet. Naar buiten toe gaat Brunel het zelf in eerste instantie niet actief inzetten. Ook Pack zal Brunel niet gebruiken voor zijn marketing. De marketing zal op het merk Pack zelf, als nieuwe on-demand job community, gevestigd zijn.’

Mutsaerts is nog maar net gestart met Pack en ervaart dit dan ook als een soft launch. 'We denken dus nog niet in termen van tv-commercials of grote billboards langs de snelweg. We starten onze marketing volledig online. Eerst met seo en sea, daarna social en display. We werken samen met Mediaxplain, dat ons adviseert op mediainzet en zij doen ook de mediainkoop voor ons. Daarnaast is Achtung verantwoordelijk voor het design van de campagnemiddelen en het ux-design van de app en het platform. Ook hebben zij de identity van Pack ontworpen.'

Over de marketinguitdaging tot slot: ‘Die zit 'm met name in het vinden van de beste manier om onze community te bouwen en datagedreven te kijken naar welke middelen en kanalen we moeten inzetten om tot de meest effectieve CPA [Cost Per Action, red.] en merkbeleving te komen. We kiezen er bewust voor online te starten en op het juiste moment te accelereren naar bijvoorbeeld tv en OOH.'


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • NIMA Expertgroep Business-to-Business